tisdag 14 juli 2009

Fotofestival i Arles

Vi är nu tillbaka från en bra vecka i Arles. Vilja är ett väldigt bra resesällskap. Hon äter, sover och pratar med medpassagerarna som ett ett fullblods reseproffs. På hotellet i Arles möttes vi av vår rumskompis Nancy Newberry.
Nancy och jag möttes i NY när hon var på portfolio-review på fotofestvalen hos Bill och jag satt bredvid. Jag tyckte Nancy verkade vara en kul tjej och sa när 20-minuters reviewn var över "Hej, jag tycker du verkar vara en kul tjej kan vi inte hålla kontakten?" och gav henne mitt kort. Min tanke var att det är bra med nätverk och att jag känner alldeles för få fotografer runt om i världen. Det kan var intressant att föra ett samtal om hur det ser ut inom fotografivärlden och annat. Vi sammanstrålade kort en gång till på festivalen. För några veckor sedan fick jag ett mail från Nancy där hon frågade om Arles; om jag varit där eller om jag skulle dit. De människor jag träffat i NY, Vanity Fair-David och gallerist-Bill, skulle till festivalen så jag när jag läste mailet så tänkte jag att en tripp till fotofestivalen kunde vara ett bra sätt att följa upp NY-våren och lära känna Nancy bättre. Eftersom Vilja inte är ett problem på nätterna så bestämde vi oss för att dela rum.
Dagarna i Arles började med att Vilja, som sov i sin vagn, sa PIP kl. 4. Då lyfte jag henne i sängen ammade henne och sen somnade vi om. 6.45 vaknade hon och ville ha frukost. Då blev det gröt och en kort promenad så att hon somnade. Då fick Nancy och jag frukost. 9.30 promenerade vi 30 minuter in till festivalen och sen var det full rulle med avbrott för mat framtill klockan 23-23.30 när vi promenerade "hem" igen. Dag 2 eller 3 stötte vi ihop med Mira, en finsk kvinna som jag senast mött i Indien var hon då bodde. Nu hade hon och hennes familj flyttat till Arles varifrån hennes man Mathieu kom. De har en dotter på 3,5 år, Kirakuu, så de blev en del av Viljas, Nancys och min vardag i Arles. Supertrevligt!
Återkommer om själva festivalen, vi måste iväg och mäta & väga Vilja nu.

2 kommentarer:

AMI sa...

Vilket flyt du har med livet och Vilja! Välkomna till Skåne. När kommer ni?

Eva sa...

Jag åker med morgonbåt från Åbo på torsdag, får köra hemifrån klockan 5... Det blir billigast så. Stannar i Sthlm några dagar o kör ner lördag eller söndag morgon.