lördag 16 maj 2009

New York Photo Festival 2009

Sedan i torsdags pågår NYPH2009, en fotofestival startad av ett par killar för att tjäna pengar. Eller så säger iallafall de flesta jag talat med. Det innebär dyrt och upptejpade fotografier på väggarna istället för i ramar. Vi glider omkring med gratis presspass.

En del av festivalen är Portfolio Reviews var fotografer betalar en massa pengar för att få visa sina arbeten för olika Viktiga Personer inom fotoindustrin i 20 minuter med en förhoppning att det skall leda till något. Min bästa vän galleristen Bill var en av peronerna som skulle titta på arbetena. Jag gick till Bill i förra veckan och erbjöd mig att assistera honom under reviewerna. Vi båda visste att Bill inte behöver någon assistent men han tyckte att det var en strålande idé så jag fick sitta med honom i tre timmar och lyssna på när olika fotografer presenterade sina arbeten och lyssna på Bills råd till dem. Kostade inte en dollar och var mycket lärorikt. En svensk fotograf gjorde mycket bra ifrån sig och de två kommer att sammarbeta i framtiden.
Fotomässan var annars kämpig...

...med inslag av avslappning.

Vilja flirtade friskt med främlingar...

...och mamma.

Stötte på en kompis från förr, Chris, en bra svensk fotograf som bor i Brooklyn men jobbar jorden runt. Med lite tur så kommer han på grillkväll på tisdag.
Och Markku fortsatte jobba på sin bro-fascination.

1 kommentar:

birgitta sa...

Vilka underbara bilder på Vilja.... Kul att fotomässan var lyckad.mormor