torsdag 25 mars 2010

Gårdagen

I går efter musiktimmen så åt Vilja och jag lunch på Pop&Jazz-konservatoriet, var musiktimmen pågår. Sen somnade Vilja i vagnen och vi åkte in till centrum. Väl inne i centrum promenerade jag stan runt i tre timmar tills hon vaknade igen. Då åkte vi hem. Solen sken hela tiden och det var en skön dag.
Hemma åt vi hemmagjorda köttbullar med potatismos, gröna ärtor, morotssallad och rårörda lingon, vi gillade det båda två. Jag måste verkligen rekommendera de här köttbullarna. De är goda, jag tillsatte bara kryddpeppar, och att koka dem är något jag inte provat tidigare men det är dösmart och lätt. Sen är det är bara att frysa in dem, tina dem och sen steka dem i pannan på hög värme så att de får fin färg. Genom att koka dem vid tillagnings tillfället, istället för att steka dem, så går det riktigt fort och jag skulle utan problem kunna göra köttbullar av två kilo köttfärs nästa gång.
Vilja sover tre timmar på dagen och från 19.30 till 6 på morgonen, tidigare sov hon till 7. Idag och i framtiden så skall jag prova om det hjälper om hon bara sover två timmar på dagen, om hon då återgår till att sova till klockan 7. Nu börjar hon klockan 5.55 "Äiti, äiti, äiti, ÄITI, ÄITI." Eftersom jag sitter på kökssoffan i rummet bredvid så missar jag inga nyanser i ropandet. Jag brukar låta henne hållas till 6.00, nån måtta på tidigheten får det vara.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,

det är härligt att följa Vilja's utveckling här!

Sommartiden har kanske hjälpt er: när hon vaknar, är klockan redan 7?

Förresten, om Karel klarar av studenten (resultaten har ännu inte kommit), är ni hjärtligt välkomna till studentfesten den 5. juni hemma hos oss.

Eija