onsdag 21 januari 2009

East village

Vi förhandlar om en lägenhet i East Village. Lägenheten är a 1 bedroom apartment på ca. 35 m2, möblerad och kostar $1875/månad, a bargain tycker jag. Den ligger nära Marias hem och har en massa restauranger och annat kul runt omkring sig. Kvinnan vi förhandlar med har ett speciellt namn som inte ger några utslag när jag googlar henne och hennes e-mail är av yahoo.com karaktär, ospårbar. Hon vill att vi betalar alla pengarna för hyra och deposit innan vi ens har landat i Amerika. No, no, no honey. Scenario: Vi står på tröskeln till lägenheten den 1 mars och där bor någon annan och vi är utan bostad och utan pengar. Och kvinnan ligger på Hawaii och sippar paraplydrinkar för mina pengar. Men kvinnan ringde just och sa att hon jobbar ute och att hon skall maila om tre timmar och allt är okay. Medans vi väntar så visar jag lite bilder av vårt nya hem. She ain't no photographer:



2 kommentarer:

Anonym sa...

Väldigt fin lya, men som fd new yorkbo som har blivit lurad rejält blir jag lite misstänksam. Var hittade du annonsen? Ochh om du ska betala i förväg så be någon att gå dit och träffa personen, vägra sätta in pengar på kontot utan att din vän får se lyan (den är nästan för fin för det priset och det läget). Är allt fair så är det väl egentligen bara att köra, man måste chansa och gå på magkänsla i new york vad gäller boende. Jag hade fetaste nedskrivna kontraktet på en lya jag skulle hyra i andra hand i Murray Hill men blev ändå lurad. Drog killen till rätten som inte dök upp. Jag vann visserligen, men det blev mitt uppdrag att snoka reda på var den här mystiska mannen har sina tillgångar så jag kan be en sheriff hämta dom (drygt 4000 dollar). Och det, det är en krånglig procedur.

Eva sa...

Jag är VÄLDIGT misstänksam av mig så den här lägenhetsaffären har i princip fallit igenom, kvinnan har fått smeknamnet Crazy Woman här hemma. Jag söker genom craigslist. Nu förhandalar jag med Chelseakillen om 55m2 möblerat för $2100, också för bra för att vara sant. Hans "story" är att den schweitsiska investmentbanken han jobbar för har lagt ner hans avdelning så att han behöver hyra ut hemmet. What ever säger jag. Har vännina i NY som kollar in lägenheten, vill ha kontakt med landlord för att höra att lägenheten är hans att hyra ut och lägenhetsnyckel överlämnas i lägenheten så att vännina kan kollla att nyckeln går till dörren. Pengarnas överlämnande har inte diskuterats ännu.
Men tack för påminelsen att jag gör rätt i att vara misstänksam!