onsdag 4 november 2009

Bil

Xzibit har nu hitta en Citroen Xsara kombi från 2004, körd 120 000 km, för 6500 €. 1 års garanti och vinter- och sommar-däck. Enligt honom är det en bra deal, special prize for him from the friend at the car shop, originalpris 8000 €. Är det nån som vet nåt, är det en bra affär? Utgångspunkten är att det inte finns några bra bilaffärer, man kan bli mer lurad eller mindre lurad och vi försöker bli mindre lurade.

UPPDATERING. I Estland är motsvarande bil 2600 € billigare. Jag är en spelare och tycker vi satsar på Estland. Tryggehetsnarkomani är inte min starka sida.

UPPDATERING IGEN. Efter att ha talat med vänner och med tullen så är vi tillbaka vid den finska bilen. När man importerar en bil från ett EU-land så tillkommer moms/skatt, ca 1000 €. Plus registreringskostnad på 200 €.
På den finska bilen får vi ett års garanti och bilfirman är en stor kedja. Jag har hittat nåt som heter Autotohtori. För 109 € kollar de igenom bilen och berättar vilka framtida problem som är på kommande och om bilen är köpvärd. Xzibit skall hämta bilen från Vanda till sin verkstad så att jag kan få provköra den. Han skulle kunna gå igenom bilen åt mig men jag tror att autotohtori, som är en del av en besiktningsfirma, har ännu mer utrustning för kontroll. De kollar 100 saker.

Om mitt eventuella nya roliga, välbetalda jobb intet nytt. Jag har ringt och frågat men inget beslut är taget.

Inga kommentarer: