måndag 26 juli 2010

Kolonistugan är vår och lugnet före stormen.

Idag var vi på banken och signerade alla papperna så nu är kolonistugan vår! Jag sålde större delen av mitt aktieinnehav och satte pengarna i stugan istället. En minst lika bra pensionsplan.
Vi fick ta lån på ca. 75 % av köpesumman. En kolonistuga är ingen fastighet som en bostad så utan säkerhet eller borgesman så erbjöd banken oss 4.5 % räntemarginal och en påtvingad lånförsäkring på 45 €/månad. Då "hotade" jag med bankbyte och vips så sjönk marginalen till 2 % och låneförsäkringen till 35 €/månad. Försäkringen avslutas när vi betalt av tillräckligt på kolonin och vår lägenhet för att uppväga köpesumman av kolonin och då kan vi också få sänkt mariginal eftersom vi då har en säkerhet. Inom ett par år skulle jag tro.
Den här förhandlingen skedde innan idag för idag var/är det inte mycket bevänt med mig och jag skulle inte kunna tuffa till mig mycket. Det känns som lugnet före stormen. Inte har jag några vanliga sammandragningar men det känns som om jag mentalt drar mig samman och förbereder mig för the final battle. Tam-tam-tam-tam-tam-TAM!

Inga kommentarer: