söndag 14 juni 2009

Viljas mat 2.0


Jag förstår att ni alla dör av spänning på hur det går med Viljas mat. Jo, det går fint. Hon ammar vid 6-7-tiden, 1 dl gröt vid 9.30, lunch 12.30, 5 isbitar med mat, mellanmål 15.30, omelett, banan eller left overs från lunchen, middag 18.30, 5 isbitar och sen kvällsgröt 20.00.
Sovandet går bra. Hon somnar vid 20-snåret, blir uppplockad ur sin säng vid 6 för amning och somnar sen om till 9.30.
Matlagningen är rolig, just nu står spagetti och köttfärssås och puttrar på spisen. I vanliga fall kokar jag en sak åt gången; kött, fisk eller grönsak, med nån krydda. När det är kokt mixerstavar jag det smått med smör eller olja. Fyller iskubsfack med maten och in i frysen. När maten frusit till häller jag ner kuberna i plastpåsar. Vid matdags tar jag fram några olika kuber och värmer upp. Kombinationsmöjligheterna är OÄNDLIGA.
Om vi skall vara på stan stoppar jag kuberna i en stor, barnmatsburk och häller sen varmt vatten i den när Vilja skall äta. Det löser upp det sista av isen, ger maten en liten upphettning och en lite mer flytande konsistens.
Nu gör jag alltså en avancerad rätt, spagetti och köttfärsås. Det hoppas jag funkar det med.

2 kommentarer:

AMI sa...

Mycket intressant, hoppas andra nyblivna föräldrar läser o lär av ett fullblodsproffs på spädbarms skötsel och nutrition.

Eva sa...

Fullblodsproffs och fullblodsproffs. Isbitslådetricket har jag fått ärva av Anna-Maria, Karin föredrog att ha rena smaker till sina barn; som förälder plockar man upp lite här och där och gör sen sin egen variant av det hela.
Spagetti & köttfärsås var ingen hit. Eller så var hon mätt. Jag frös in resten så får vi göra ett nytt försök en annan dag.