måndag 12 april 2010

Att reklamera


Jag har rekalmerat mer grejer denna vintern än jag gjort sammanlagt i mitt liv. En stekpanna, en väska, en jacka och strax en barnoverall. Jag skulle vilja reklamera min bankkvinna och husläkaren också.
Stekpannan från Hackman bröts av vid fästet mellan handtag och stekpanna. 1 år gammal. Vi fick en ny tillskickad, annan modell för den vi hade hade slutat tillverkas. Den nya var mindre. Förstår ni hur uppförsbackigt det är med en för liten stekpanna?
En Marimekko sportkasse packades för tungt så fodret sprack. Vi fick en ny och valde en mörkgrå i stället för den lätt-nedsmutsningsbara beiga vi köpt.
Vilja kaskadspydde ner min Marimekko ulljacka. Jag ringde kemtvätten för att höra om priset, vad jag skulle göra och gjorde som de sa. Och sen förde jag den till kemtvätt. När jag fick tillbaka jackan var spyan kvar och priset hade fördubblats, de hade tvättat jackan tre gånger förgäves. Jag opponerade mig mot deras beteende och de skulle ringa. När de efter en vecka inte ringt åkte jag dit för att hämta ut jackan. Då visade det sig att de tvättat jackan i en vecka och att den skulle dyka upp snart. De skulle ringa när den kom. Jag bad dem ringa meddetsamma och höra var jackan var så att jag kunde köra och hämta den. Den var på väg. När den äntligen kom fram var spyan kvar. Vi kom överens att jag skulle betala halva 3-tvättspriset, lite mindre än originalpriset. Väl hemma provade jag jackan och insåg att den inte bara hade spyan kvar, jackan hade krympt och knapparna var inte längre svarta utan gråa. Tog med knapparna till Marimekko och frågade om de kunde skaffa fram likadana till mig och berättade historien. Då ville de ha hela jackan för analys och jag insåg att Marimekko kanske kan ta på sig skulden för blekta knappar på en krympt ulljacka med en motvillig spya dekorerande höger axel. Fortsättning följer.
Viljas overall köpte jag ny i fredags. Längst mer vid foten sitter knappar som man skall fästa gummiband i som man sen skall fästa runt hennes skor. På så sätt glider inte byxorna upp när hon kryper omkring. Idag trillade en av knapparna av och alla knapparna är för små i förhållande till hålen i gummibanden så gummibandet kan inte fylla sin funktion runt skorna utan hänger och slänger längs marken. Jag måste åka tillbaks till affären och klaga.
Det känns som att köpa begagnat lönar sig. Produkterna är färdigtestade, du ser hur de slits och om priset känns ok.
Min bankkvinna påstås tala svenska vilket är en överdrift. Hon svarar heller inte på frågorna jag ställer utan vinklar direkt in det på nån produkt som banken vill sälja.
Husläkaren sitter med receptblocket i högsta hugg när man kommer innanför dörren och skriver ut en massa värdelösa mediciner i storpack utan nån större undersökning först. Han har dock en fin mustach.
Tack för ordet.

1 kommentar:

Ami sa...

HEJA, på brännet! Ge dig inte utan strid , det lönar sig!