söndag 30 mars 2008

Dee Dee Myers


Genom aftonbladet.se uppmärksammas jag på en intervju i guardian.co.uk med Dee Dee Myers, den första kvinnliga pressekreteraren i vita huset. Hon har skrivit en bok om varför kvinnor borde styra världen. Det är en bok right up my ally. Jag har senast läst Madeleine Albrights Madame secretary, håller just på med Bitch av Elizabeth Wurtzel
Efter att ha insett att det är en vit mans värld så försöker jag genom medvetna val ta till mig information från min minoritet, medelklass vita kvinnor. Med den informationen formar sig nya tankar och teorier hos mig. En teori är en sammanblandning av upplysningar från Bitch och den pågående Kanerva-affär här. I det gamla testamentet så drog sig fädrarna inte från att offra sina döttrar så fort det var fara på färde. Kanervas sms-vännina har väldigt religiösa föräldrar(så har också systrarna Graaf som utseendemässigt påminner in hel del om sms-vänninan). Kvinnor har inte haft en egen identitet förrän de sista 100 åren. Under tusentals år så har de varit beronde av sina fädrar, som enligt biblen får göra vad han vill med dem, och sedan den man som gifter sig med dem. Jag har inte fått ihop min teori riktigt men är det inte underligt att i de religiösaste hemmen växer upp de lättkläddaste flickorna? Och skall vi verkligen ha biblen som moraliskt rättesnöre?

Inga kommentarer: