tisdag 25 mars 2008

Hjälpsam kollega

Jag har en eventuell ny kund och då är det oftast dags att skriva en offert. Liten firma som drömmer stort och som inte riktigt förstår det här med rättigheter, olika medier och att fotografering inte är en hobby för mig. Mest jobbar jag redaktionellt men efter tidningarna inte vill betala något längre och samtidigt få alla rättigheterna så glider jag sakta in i det kommersiella träsket. Så jag ringde en kollega Lauri Eriksson och frågade om hur jag skulle gå tillväga. Lauri är en fotograf som är STOR i Finland, eget bildspråk och så vidare, vi brukar stöta ihop på fri-sprit fester en gång om året. Vi känner inte varandra direkt men han tog 18 minuter av sitt liv att diskutera grunderna med mig i telefonen och på torsdag skall vi ses och fortsätta. 
Mina kvinnliga fotograf bekanta här i Finalnd är oftast dåliga på att ta betalt för sitt arbete. Jag är med i en svenskt, kvinnligt fotografnätverk Nätverket Brudarna. Vi mailar frågor, svar och tips till varandra och att kunna ta betalt är ofta uppe på tapeten. Hela fotografkollektivet tjänar på att fotograferna vet vad som kostar och kan förklara det för kunderna. Så är tyvärr inte fallet, inte ens för mig.

Inga kommentarer: