tisdag 24 mars 2009

Todd Heisler

Todd Heisler är en bra fotograf som jag träffade på fotofestivalen i Perpignan för några år sedan. Hans serie Final Salute fick Pulitzer Priset 2006 för bästa fotografi och serien visades upp i Perpignan. Serien handalar om marinsoldater som dör i Irak, när deras kroppar kommer tillbaka hem och begravningarna, saker som USA inte har velat visa. Serien finns på hans hemsida, tryck på M-bokstaven så syns seriernas namn. Jag tyckte om Todds arbete och han framstod som en fin människa så jag gav honom min bok Livet i Döden.Sedan dess har Todd gått och blivit staff photographer at the NYTimes. När jag med skolan gjorde ett studiebesök på NYTimes Magazine så råkade vi stöta ihop med Todd och han gav mig sitt kort, idag ringde jag och på torsdag skall vi ses. Hurra!

Inga kommentarer: