torsdag 11 september 2008

Kalvlever


Jag köpte kalvlever för första gången idag. Det är svårt att få tag på i Helsingfors och då handlar jag ändå oftast hos stans bästa köttbod. När jag frågat efter kalvlever så säljer de mig alltid ungnötslever med förklaringen att det är nästan samma sak. MEN det är det ju inte alls kan experten nu säga. Hej och hå vad det var annorlunda mot all annan lever. Gott, gott-i-gott-gott. Markku gjorde potatismos och stekte levern medans jag låg och tyckte synd om mig själv men nu mår jag bättre! Markku jämförde levern med kalvbräss som han fått hos en kompis men det har jag aldrig provat, skall tillbaks till Reinin imorgon och leta kalvbräss eller köpa mer kalvlever, snart kan vi säkert inte få det igen. Kalvlevern kostade 20 €/kg i jämförelse med ungnötens 6 €/kg.

Inga kommentarer: