fredag 12 september 2008

Kötthelg!


Idag har det köpts kött så att det står härliga till. Kalvlever och till det italiensk bacon. Baconen hade ett fint namn som jag inte kommer ihåg. Det gick iallafall ut på att köttet är lufttorkat innan det röktes. Sen blev det Reinin Lihas egen lammkorv, salsiccia, gjord på lammkött från Åland med italienska örtkryddor och lite sprit. Receptet har de fått från restaurang Bocca i Tallinn. Korven är färskvara och säljs därför bara fredagar och lördagar. Örtmarinerad kanin fick också följa med hem, det blir till söndagsmiddagen. Riitta sa att det är bara att bryna på lite grann, täcka med rödvin och sedan låta stå och puttra i en timme. Det skall jag nog klara av.
Nora från Berlin dök upp idag och när hon insåg min köttfetischism så slet hon upp ett gäng torkade korvar ur bagaget, yummie.
Ikväll blir det dock tomatsoppa. Jag har ätit så konstiga saker idag, pannkakor och löksoppa, så magen vill bara ha någonting lugnt och fint. Men imorgon...

4 kommentarer:

johan p sa...

är det pancetta du menar? är oftast inte rökt men kan vara det.

Eva sa...

Det är det nog. Och det där med rökningen var det nåt som jag påstod till killen och han höll med: först lufttorkat och sedan rökt. Ja, mumlade han för att få bort den tokiga tanten. Språkförbistring kanske.
Jag ville ha bacon till levern och jag vet att bacon skall vara rökt. De hade annars bara italienska lufttorkade saker, bl.a. griskind som-de-kallade-saken. Det var 95% fett och 5 % kött. Skall serveras på en varmmacka så att fettet smälter lite. Kanske nästa gång, kan ju inte dö nyfiken.

johan p sa...

kinder verkar vara kockarnas favorit. jag vill också prova någon gång.

Eva sa...

Men griskind är alltså nästan bara fett? Den såg god ut, bruntorkad på utsidan, men lite halvcrazy med allt det vita.