måndag 13 oktober 2008

Födelseförberedelse


Vi var på förlossningsförberedelse imorse, två föräldrar mot en barnmorska. Gick upp 6.30. Det är inte normalt för oss men vi lyckade i tystnad ta oss igenom morgonrutinerna och missade bussen bara lite. Hann ändå i tid för gud sände en extra buss. Väl framme tog världens kortaste kvinna emot oss. Det blir lite lustigt när vi är trötta och 187 cm långa båda två.
Vi hade glömt den där boken som man alltid skall ha med sig. I boken skriver alla vi möter inom mödravården ner fakta om fostrets utveckling så vi var tvugna att rannska minnet om vad som sagts. Det gick okej. Sen gick vi igenom önskemål om förlossning. Mumbo-jumbo skulle jag tro, ingen som föder, åtminstone första gången, har nån som helst koll på läget när födseln väl sätter igång. Jag har fullt förtroende för barnmorskorna så inget problem där.
När vi var färdiga så frågade jag kvinnan varför jag hade ett mörkt streck på magen. Har läst att det är fullständigt normalt men skulle vilja veta om det är hormoner eller vad. Då spänner kvinnan ögonen i mig och säger att enligt gammal folktro så betyder det att det blir en pojke. Hallå! Jag hade förtroende för barnmorskorna, nu vet jag inte. Kan vi inte få lite fakta och inte trams? Sex ultraljud och ingen penis men nu skall ett mörkt streck... Ah, det är så dumt så.

Inga kommentarer: