torsdag 16 april 2009

Vad hände?


När vi kom hem från DC-resan vid 19 i söndagskväll så låg det bland annat två brev i posten. Ett adresserat till Jane Doe och ett till John Doe. Det måste finnas en anledning till de där adresseringarna tänkte jag och öppnade Janes brev. I kuvertet låg en ihopnitad bunte dokument från Civil Court in New York City och från en advokatfirma. Budskapet i dokumenten som var daterade 7.4, stämplade 8.4 och postade 10.4, var att hyran inte var betald sedan februari. Om vi eller lägenhetsinnehavaren inte kom till domstolen inom 5 dagar, räknat från vilket datum?, och betalade hyresskulden eller förklarade sig så var vräkningen ett faktum. Vi visste att lägenhetsinnehavaren har flyttat till LA och vi har ingen lust att bli inblandade så jag ringde och mailade honom. Jag ringde även till hans vän, förklarade situationen och frågade om han visste hur landet låg. Detta var bara ett strategiskt samtal för att visa lägenhetsinnehavaren att vi kommer att leta efter honom. Iväntan på att han förhoppningsvis skulle ringa upp började jag surfa på craigslist efter ett nytt hem. Just in case. Vid 21 ringer Partha, lägenhetsinnehavaren. Jag förklarar breven, hyresskulden och vår situation. Partha säger att han har ett specialkontrakt som gör att han bara behöver betala hyran med tre-fyra månaders mellanrum. Jag föreslår att han betalar skulden och hör med hyresvärden vad som pågår. Inte en chans svarar han, jag skall stämma dem så det är bäst att ni flyttar ut imorgon. Då insåg jag att vi behövde ett nytt hem NU. Klockan 21, söndag kväll. Jag var rädd för att vi skulle bli tvugna att betala hyresskulden som nu var $7500. Låsen skulle bytas och våra grejer lagras. Ville inte vara med om det. Partha lovade betala tillbaka en del av hyran. Yeah, right.

Jag hade redan skickat ut mail till ett par annonser på craigslist och som tur var svarade Katherine efter 15 minuter. Vi bestämde att jag skulle komma och titta på lägenheten klockan 10 nästa morgon. Lägenheten låg runt hörnet från vår gamla och har en egen terrass med grill. Om vi inte fick tillbaka pengar från Partha så låg vi härmed back med $2400. Bye-bye Chanel 2.55 i krokodilskinn med silverdetaljer för $2650.

Klockan 10 kollade vi lägenheten, prutade hyran $1000 och slog till, med inflyttning klockan 18 samma kväll. hemma i lägenheten packade Markku, jag ammade för att vid halv två åka till skolan och gå en kurs i colour managment. Läraren var en timme försenad. Jag gick hem 17 men glömde plånboken i skolan. Upptäckte det hemma när jag skulle gå och ta ut hyrespengar till nya stället. Panik, var är plånboken med alla korten? Åkte tillbaka till skolan, den var inte i klassrummet, datasalsdisken men väl på receptionen. Tillbaka hemåt, ta ut pengar på vägen.
Sen kom utbrytningen. Men det gick bra. Dörrvakterna sa inget. Vi åkte två rundor med taxi, Markku gick sista rundan med barnvagn och packning. Markku hämtade pizza och öl. Markku byggde Viljas säng.
Nästa dag mötte vi upp Parthas vän, han fick tv:n och vi fick en check på resterande hyra. Markku stod och vaktade vännen medans jag gick och löste ut checken. Slutet gott allting gott.

5 kommentarer:

johan p sa...

...och jag tycker att jag haft det jobbigt som varit utan bredband ända sedan i fredags!!!

birgitta sa...

Ja det är tur att du är så driftig
och att Markku är så duktig. Ni är toppen. Allt ordnar sig bara man är frisk Lägenheten ser ju mycket bra ut.Vilja finner sig i allt - vilket barnbarn mormor

Ami sa...

Tala om drama, vi höll andan här på andra sidan "gölen"."Det som inte knäcker en stärker en". Är det en ljusare, större och bättre lgh eller bara ett ljust foto??.Hoppas ni slipper mer strul. Tänk om jag skulle landat oxå mitt i allt!! Ang Missy så är det den 15 maj som hon skall till Conneticut, om ni har lust.. Kunde inte garantera att poolen var uppvärmd. Lycka till i fortsättningen

Marianne sa...

Nya lyan ser ljusare, större och mer hemtrevlig ut av bilden att dömma! Good luck med nya hyresvärden!

Ida sa...

Wow, sounds like a movie by David Mamet to me (maybe in cooperation with the Coens)!
Eva, Markku and Vilja, you are all so cool!