söndag 8 februari 2009

Barnbrudar


Från Aftonbladets artikel om barnbruden i Yemen som begärt skilsmässa från sin 22-år åldre man Nujood Ali googlar jag runt och finner mer info och jag finner även Arwa Abdu Muhammad Ali. Även innan Vilja hade jag tyckt att detta är hemskt men nu blir det riktigt jobbigt. Mer här och här. Enligt artiklarna kommer Nujood Ali placeras i det här barnhemmet och det verkar ju inte vara världens bästa ställe heller.
En del av det som gör det jobbigt är att flickorna är så medvetna om hur fel det som händer dem är. Att de är så medvetna om att så här vill jag inte ha det. Jag västerlänning vill inbilla mig att barnen inte vet bättre, alla är illiterata sen många generationer och de bor i lerskjul. Men oj vad de känner att det här är fel, detta vill jag INTE vara med om. Och de verkar vara så många, under så lång tid och i så många länder.

Inga kommentarer: