onsdag 23 september 2009

Boeuf bourguignon med mera


Idag var Vilja och jag en sväng i Hagnäs Hallen och stirrade på köttbitarna hos Renin Liha. Vi slog till på en bröstbit av en Limousine kossa, 10.90 €/kg och revbenspjäll, 4.90 €/kg. Av bröstet har jag ikväll gjort Boeuf bourguignon och revbenet åkte i frysen. Har inte gjort revbensspjäll på minst 20 år, om någonsin, så det får bli en helguppgift. Måste först researcha recept. Förslag mottages gärna!
Limousine kon odlas för att bli mat i motsats till mjölkkossan. Vet inte om de säljer oss mjölkkossan i vanliga nötköttsproduketr men det är ju inte omöjligt. Bröstbiten innehöll ben och fett och allt fick koka med för att förhöja smaken.
Vi äter inte grytan ikväll utan den får stå och dra sig till imorgon och sen får jag väl frysa in en del, det blev en hel del. Ikväll åt vi kokta majskolvar, rödbetor med getost i ugn, och ljummen bön-paprika-lök-sallad, allt från Hagnäs torget.

2 kommentarer:

Ami sa...

Va synd att vi inte bor i samma stad, i såfall hade jag haft en stående bokning av kvälls mat hos er. Du har inte tänkt att starta Catering i liten skala till de som ej orkar/hinner eller inte har samma initiativ kraft som du. Imponerad!

Eva sa...

Du får väl flytta hit! När vi vinner på lotto i helgen så kan du ta över denna lägenheten så flyttar vi in till lägenheten i stan. Sommarstuga och helikopter skall vi också ha så att vi snabbt kommer till landet och tillbaka. Vi kan flyga hem dig på kvällarna efter kvällsmaten om du vill?
Catering, who knows? Nej, jag känner en del cateringtjejer och det är ingen dans på rosor. Men fantastiskt om det är det man gillar!