torsdag 17 september 2009

Mat

Två av mina läsare har frågat om det inte lagats nån rolig mat på sista tiden och det har det inte. Viljas tidtabell och underhållning tar upp en stor del av dagen så varken receptsurfande, saluhallsutflykter eller vidlyftigt matlagande har fått plats. Men som en god skåning har jag bestämt mig för att skärpa mig!

Igår inhandlades en grisstek, 30% rabatt för det var sista hållbarhetsdagen, och kycklinglever. Grissteken tvättade jag för den var färdigmarinerad och sen hällde jag på fänkålsfrön i brist på kummin. 1,1 kg stek fick stå i 175° i 1 och en halv timme i ugnen. Min termometer har gått sönder så det blev en chansning som lyckades. Till kvällsmat fick den sällskap av quinoa och tomatsås med franska lantkryddor, till lunch potatismos, senap och morotssallad med senapsfrön. Resten blir pålägg.
Kycklinglevern drömmer fortfarande om grädden och stekpannan och det får den göra en stund till.

Strax skall Vilja och jag åka och köpa norsk lax, 6.90 €/kg, och stora Dijon senapsburken på Stockmann, långlagrad renkorv på Maatilatori och förhoppningsvis bär och majskolvar på torget. Tänkte att majskolv kan vara kul att gnaga på för Vilja. Laxen skär jag i fjärilskotlletter och styckfryser. Rumpbiten fryses hel och blir god i ugnen med pesto på. Om det skulle finnas tillräckligt med tid så gör jag Johans lax med pepparrotstäcke av ändbiten.

Inga kommentarer: