torsdag 21 augusti 2008

Hare business


När jag gick på lunch vid halv tolv stod en hare krishna-kille med sin dramaten fylld med litteratur och lyckades just få loss pengar från en kvinna i 60-års åldern, för en bok antagligen. Mynten envisades att ramla i marken hela tiden, kanske förstod de att nåt skumt var på gång. När jag kom tillbaks från lunchen vid tre, aahhh frilanserlivet, stod killen kvar och samtalde nu med en svarthårig tjej i gothkläder i 40-års åldern. Hon höll två böcker i sina händer och de samtalde, om livet skulle jag tro. När jag passerade dem så sa kvinnan -Nej det får inte vara fööör lugnt. Hare skulle få sina pengar av henne också. Vill ni få någonting sålt så ge det till en hare krishna.
När allehanda Amnesty-Rädda Barnen-Naturskyddsföreningen närmar sig mig på stan säger jag Nej Tack. innan de hinner öppna munnen. De accepterar och önskar mig en god fortsättning på dagen. När jag kör med Nej Tack. på hare krishna spänner ufo:t ögonen i mig, frågar med sårad röst men med illvilliga ögon, spelar på kvinnors skuld känslor, om -Jag inte har tid ett par minuter. -Back of bitch, svarar mina ögon. Jag kan den här skuldleken bättre än du tror.

Inga kommentarer: