söndag 31 augusti 2008

Söndag igen

I fredags fick jag bara sett en film, Baby Mama. Som en kvinnlig, liiite intelligentare Dum, Dummare. Kanske har jag inte sett Dum, Dummare men Baby Mama är en komedi om två kvinnor och den har några bra replikskiften men är annars en kul bagatell. Definitivt för hemmabion och inte biografen. På kvällen var det middag för och med Maria som imorse flyttade från Helsingfors till New York. Det gick bra, maten och sällskapet var utomordentligt och jag bröt inte ihop och grät.
I lördags träffades vi och brunschade på Ekbergs, bästa äggen i stan, och fortsatte sedan till Sandudds loppisen. Därifrån gick Maria hem för att packa klart och jag kunde, genom mantrat "Hon har inte cancer, hon har inte cancer, hon..." , nästan hålla tårarna tillbaks. Väl hemma igen borrade Markku upp de första tavlorna i lägenheten, det tog ju bara 10 månader, ett par sänglampor medans jag lagade god mat, rotfrukter i ugn och grisfilé i gräddsås med grönpeppar, chili, soltorkade tomater och säkert något mer som jag hittade i kylen. Sen bakade jag cup cakes till Leenas födelsedag idag. På kvällen cyklade vi till Lammassaari för Vallilan Tango-orkesterns danskväll. En gång om året spelar de i nykteristföreningens danspaveljong på ön och det är kanontrevligt.
Idag var jag uppe med tuppen för att göra cup cakesen klara. Leena textade dock och ställde in vår brunsch för hon är sjuk. Så nu har jag ätit upp två cup cakes och har en kvar, Markku har bara ätit en och måste trycka i sig två till innnan de blir torra och tråkiga. Istället så har vi varit i skogen och plockat svamp. Det finns inget som gör mig så frustrerad som svampplockning. Jag har bott i det här svamplandet i tretton år och aldrig sett en kantarellaj*vel i skogen. Jo, kanske fem men inte fler. ALLA andra går ut genom dörren och kantarellerna bara kastar sig över dem. 5 kg per helg kommer de hem med. Jag känner mig som Rick Gervais alla rollfigurer i en när det kommer till svampar. Idag hittade vi en hel massa soppor och lingon men inte en kantarell. Markku springer 15 kilometer men jag ligger i sängen, magen hoppar runt, och tänker titta på the Nanny Diaries. Maria sa att den är halvtråkig men det gör inget ibland.
Fortfarande inget länkande eller bilder, tyvärr.

Inga kommentarer: