torsdag 14 augusti 2008

Mamma Mia


Såg Mamma Mia igår kväll. Vi bestämde med några vänner att gå och se den, en onsdag kväll i en stor biograf efter att filmen varit ett tag på repetoaren, inga biljettproblem tänkte jag. Ha! En halv timme innan filmen började fanns bara ströplatser kvar så vi fick sitta utspritt i salongen. Innan filmen var det ingen reklam utan bara förhandsvisningar av olika filmtrailers. Ljudet var lågt och de använde verkligen bara två högtalare längst fram i salongen , glöm surroundsytemet. Det slår de på när filmen börjar tänkte jag. Fel! Vi satt högt upp på balkongen och visst hördes det men en musikal skulle må bra av lite mer sväng i ljudsystemet. Bra eller dålig film? Jag har sett scenversionen och de är verkligen snarlika. Jag är imponerad av hur stark kreatörskans vision har varit på hur hon velat att musikalen skall se ut, på scen eller film.  MEN hallå buskis är buskis även om den är för damer, istället för som vanligt för herrar, och jag är ingen fan av buskis. Åsa Beckman hyllar Mamma Mia i DN och det får hon gärna göra. Tanterna i min salong jublade, skrattade och applåderade och det gjorde de rätt i, det var en film för dem. Men jag kommer inte gå ut och köpa en ABBA Gold-platta.

Inga kommentarer: