torsdag 21 augusti 2008

Jag jobbar



Det har varit en del jobb denna vecka, för ovanlighetens skull. Till exempel kommer Mumin i Dagens Nyheters kulturbilaga på måndag. För att skoja till det så hade vi en gravidkris mitt i det hela.  I tisdags var jag på mammayoga. Flexibel som jag är så gjorde jag som lärarinna visade. På toaletten efteråt kom det KLART BLOD på toapappret. Är det nåt alla inom sjukvården varnar gravida mammor för så är det KLART BLOD. -Ta omedelbart kontakt med en förlossningsavdelning, lyder ordern. Jag som gillar att stoppa huvudet i sanden vid jobbiga situationer vägde möjligheterna. A. Sitta ner och aldrig resa mig upp igen eller B. promenera till arbetsrummet och ringa sjukhuset. Jag gick till arbetsrummet men insåg att jag inte kunde ringa nånstans utan att bryta ihop så jag ringde Markku och bröt ihop och  så fick han komma och ringa runt medans jag stod och sufflerade bredvid. Blodet hade slutat komma för låååång tid sedan, det var verkligen ingen stor mängd men sjukvården hade sagt... Vi åkte till Barnmorskeinstitutet var Markku fick föra talan och jag snörvlade i bakgrunden. Känslan av att inte kunna påverka situationen var jobbig men jag hade å andra sidan aldrig hört någon som yogat ihjäl sitt barn. Det mättes hjärtljud till Stefan Holm som på tv:n rev ut sig i höjdhopp och Johan Wissman tog sig vidare till final på 400 meter. Läkaren kom och ultraljudade och allt var fint. Så de släppte oss, Markku åkte hem och jag kunde åka  och fota Mumin.
Idag ser magen ut så här. Jag har hängt på presenten från Helena som skall skydda ungen mot de sju dödssynderna, ett hänge gjort av sju pilegrenar och som innehåller sju stenar. Den hänger tillsammans med den mexikanska pinglan och studsar mot magen. Jag vet inte om jag gör ungen en tjänst som skyddar den mot dödssynderna, klarar man sig utan dem? Högmod, girighet, vällust, avund, vrede, frosseri och lättja.

Inga kommentarer: