lördag 31 oktober 2009

Kyckling


Jag såg Niklas Mat i veckan och blev påmind om att hel kyckling är mycket billigare än kycklingbröstfiléer. I min halalköttaffär köpte jag en kyckling för 3.20€/kilo. Kycklingfiléerna brukar kosta runt 10€/kilo.
Styrkt av Niklas styckningsguide styckade jag kycklingen och marinerade den efter hans recept. Av kycklingskrovet som blev klar kokar jag nu buljong till den judiska kycklingsoppan. Buljongen smaksätter jag med morot, lök, rotselleri, pepparrot och ingefära, grejer jag hitta i kylen.
Vi blev helt plötsligt bortbjudna idag men jag får ta med min marinerade kyckling.
UPPDATERING. När vi skulle äta soppan så värmde jag en spagetti-o-köttfärssåsburk till Vilja. När maten kom på bordet så skrek hon till hon också fick soppan. Och gott tyckte hon att det var!

2 kommentarer:

Ami sa...

Ungen har klass! Inget halvfabrikat där inte.
Det ser inte så aptitligt ut på bilden, hoppas att det smakar.

Eva sa...

Det är kyckling i marinad. Gick du verkligen på Apelryd...?
Det var jättegott! Värden missade att kycklingen var marinerad så han tog fram stora spiskumminsburken och öste på. Det gick bra det med.