fredag 23 oktober 2009

Sömnschema


På bilden kan det se ut som om Vilja inte har koll på läget men det har hon. Inte nog med att hon tydligt visade att nu är det slut med det här ammandet, det senaste dagarna har hon hållt på att lägga om sitt sömnschema. Tidigare sov hon 19.30-06.30, 8.30-10, 13.30-14.30. I två dagar har hon bara sovit en halvtimme på morgonen, 9.30-10.00 och sen 13.30-15.00 och inatt sov hon 19.30-7.00.
Det går i rätt riktning förstår jag när jag talat med andra föräldrar. Barn skall efter 1-årsdagen börja att tänka på att bara sova en gång på dagen, efter lunchen. Ny utmaning på söndag, Vintertid.
När jag skulle gå ut med en henne på hjälpa-Vilja-att-somna-rundan efter lunchen så somnade hon i vagnen innan jag fått på mig ytterkläderna. Det märkte jag så klart inte så jag fick på mig rävmössan och näbbstövlarna bara för att få köra ut henne direkt på balkongen.
Vilja börjar bli mer självständig i sitt lekande. Kanske har det att göra med att hon kryper nu, hon kan gå sina egna vägar. Hon kan också sitta själv på golvet och leka utan att jag sitter bredvid henne. Det tyckte hon var lite tråkigt tidigare.
Allt som allt, det går framåt!

1 kommentar:

AMI sa...

Tänk vad du lär dig. Kan snart ta jobb som dagmamma. Jag hade lämnat mina kottart til dig om jag haft nåra. Bra mat och lagom stök.