lördag 10 oktober 2009

Nobels Fredspris


Vilja har tagit upp mycket uppmärksamhet och energi de senaste dagarna. Hon har, kanske, slutat sova efter frukost och somnar istället efter 10-mellanmålet. Små förändringar påverkar min aktivitetsrytm och jag blir förvirrad och väljer att att förbli förvirrad. Det har också varit Galna DagarStockmann så en del tid har gått åt att vara där och spara pengar. Vilja fick vinterkängor, Markku Eton skjortor och jag fick en massa kött och en del ost.
Nobels Fredspris då? Jag gillar hela familjen Obama och allt vad de håller på med. Förra fredagen var jag på stå-upp med Magnus Betnér. Som förband var en amerikansk komiker, han presenterade sig aldrig. En stund in i talandet så påstod han att Barack är en skicklig skådespelare och allt är lögn. Jag vet att det är humor men jag blev väldigt upprörd och höll på att ställa mig upp och skrika att det inte är sant, Barack är jättebra. Istället satt jag med en tår i ögat och försökte tänka att det är humor, det är humor.
Klart killen skall ha fredspriset! Det finns INGEN som har gjort mer för freden under 2009.
"Amerika krigar." Han startade inte krigen. Han har varit i Egypten och talat till muslimerna om försoning.
"Han har fått priset för vad han har lovat att göra men inte gjort nånting ännu." Han la ner Guantanamo. Hans närvaro i Vita Huset har gett världen tro på en intelligentare amerikansk utrikespolitik. Tro kan försätta berg. Det har alltid funnits krig och kommer alltid att finnas krig.
Vem skall få fredspriset? Enligt Francis Sejersted, ordföranden i Norska Nobel Komitén 1991-99 , är det en person eller handling som "...When all is said and done, the most important effect of the Nobel Peace Prize may be that it has succeeded in creating clear symbols which appeal to our best instincts – symbols of good will."
Tyckare har inte läst på vad Nobelkomitén har för kriterier utan de kör på med att mottagaren borde vara nån som gjort nåt för våldtagna kvinnor i krig, offer i Tjetjenien eller nåt annat som är otroligt bra och viktigt. För de viktiga människorna och organisationerna finns The Right Livelihood Award. Kallat det alternativa Nobelpriset startades RLA 1980, Nobels Fredspris startades 1901. Det tar ett tag att jobba upp den prestige som Nobel priset har.
En journalist jag gillar, Martin Gelin, skriver i sin blogg om det hela.

Diskuterar med mamma på skype om valet av Barack. Morbror Rolf tycker att det är en underlig idé att ge Barack priset.
Jag tycker att Barack inte kan göra allt själv, han har bett de amerikanska folket att hjälpa honom att göra förändringarna där. På samma sätt så kan han inte fixa fred på jorden själv, vi får alla ta och hjälpa till. (Inte tror jag att det nånsin blir fred på jorden, btw.) Det är kanske det han gör så bra, får oss att ta personligt ansvar genom att själv vara en förebild, både privat och på jobbet.

Inga kommentarer: